pár rad pro nováčky

Kamery

Jaká je ideální volba kamery právě pro Vás? Základní teorie jak nastavit Vaše hračky, aby jste zachytili ty nejlepší záznamy, nebo pár triků, které používáme i my.

Co se zde dozvíte?

Obsah

Výběr techniky

Tato sekce je především pro začínající fotografy a kameramany. Dozvíte se zde, jaký druh kamery se hodí přímo pro Vás.

Nastavení fotoaparátu

Základy expozice a WB, kompozice, velikost záběru, stabilizace kamery a mnoho dalších rad ohledně nastavení je obsaženo v této sekci.

Tipy&Triky

Zde se dozvíte pár rad, které jsme za těch pár let získali.

Recenze

Sepsali jsme pro Vás pár recenzí na kamery, které využíváme a pokud Vás nebaví číst naše články, neváhejte a mrkněte se na náš YouTube.

1. Správný výběr technologie

Začinající osoba to nemá vůbec jednoduché. Zorientovat se v tak velkém množství nabídek je opravdu nadlidský úkol. Většina začínajících tvůrců dá na radu svého okolí, nebo dá na rady známějších osob. Zde se však vyskytuje pár problémů, že doporučení již nemusí být aktualní a nebo Vám nemusí následně vyhovovat. Ani zde se nedočtete, která kamera je ta nejlepší, a kterou si máte hned zakoupit. Zde se pouze dozvíte, jak nejlépe začít a na jakou cestu se vydat. Tvrzení „fotoaparáty jsou pouze na focení a kamery na točení“ již v dnešní době vůbec neplatí.

Na začátku je dle mého názoru nesmysl investovat do nejkvalitnější a nejmoderjnější techniky. Na naučení základů Vám postačí levnější technika, nebo technika kupovaná z druhé ruky. Až Vás začne technika omezovat, poté je správný čas, zakoupit lepší a výkonější technologii.

Volba zařízení většinou probíha podle základních kritérií. Nejdůležitější otázkou je, zda se zaměříte na „reportážní tvorbu“, nebo naopak „hranou“. Reportážní tvorba se vyznačuje zachycením neopakovatelného okamžiky, který bude mít rychlý způsob sdílení do světa. Vizuální kvalita zde nehraje až tak velkou roli. Na druhou stranu hraná tvorba je zaměřena především na vizuální kvalitu, kterou podporuje děj. 

Zpravodajská tvorba

Jak již názave napovídá, nejlepší volbou pro zpravodajskou tvorbu je koupě zpravodajské kamery.

Tělo takové kamery je přizpůsobeno stylu natáčení. Tyto kamery dokonale splňují obecné představy kamery, které mají 95% obyvatelstva. 

Zpravodajské kamery by měly mít všechny potřebné konektory na zvuk, které jsou velice potřebné k tvorbě rozhovorů. Dalším poznávacím znakem je většinou napevno připevněný objektiv s větší ohniskovou vzdáleností. Zaručené automatické ostření, které je u většiny těchto kamer opravdu rychlé a spolehlivé má na starosti malý čip. Jedinou nevýhodou tohoto čipu je ale omezení v rámci kreativního natáčení. 

Kamery s velkým čipem a vyměnitelnými objektivy, to je známka kamery, která je vhodná pro hranou tvorbu.

Zde nejdůležitější faktory se kterými si budete hrát jsou ohnisková vzdálenost a hloubka ostrosti. Zde je volba pouze na Vás zda si vyberete k natáčení fotoaparát, nebo přímo kameru. V dnešní době jsou však fotoaparáty vhodnější volba z důvodu levnější ceny a menších rozměrů.  Zde musíte ale počítat s tím, že se Vás vždy každý bude ptát, zda by jste je mohl vyfotit. To ale není hlavní vada fotoaparátu, chybí jim často různé konektory a neumí natáčet do nekomprimovaného formátu. Avšak dnešní doba se posunuje opravdu rychle, takže rozdíly mezí typy kamer se zmenšují. 

V dnešní době se do popředí dostávají bezrcadlovky, které jsou výkonné a rozměrově menší.

Hraná tvorba

Akční kamery

V této sekci bych nerad zapomněl na akční kamery, které si své místo na trhu čím dál tím více upevňují.

Akční kamery se nedají zařadit ani do jedné oblasti zmíněné výše. Poprvé na trhu se objevili pod značkou GoPro, kdy si Nick Woodman řekl, že by chtěl akční záběry jak surfuje. Tenhle impuls odstartoval novou éru natáčení. Akční kamery jsou známe svou všestrannou odolností, malými rozměry a dostupností. Tyto kamery dodávají každému uživatel možnosti ukázat své zážitky z vlastního pohledu a sdílet je s celým světem. Dle našeho názoru jsou tyto malinké kamerky vhodné pro úplné začátky. Právě s nimi se dozvíte, zda Vás videotvorba opravdu baví a naplňuje.

Akční kamery s daným příslušenstvím jsou skvělým doplňkem každé tvorby. Jsou vhodné také pro vlogování, i když s ní nikdy nedocílíte „rozmazaného pozadí“.

Nyní jsou na trhu hromady značek, které vyrábí akční kamery. Dávejte si však pozor, né vždy jsou tyto kamery srovnatelné, i když některé parametry mají podobné. Proto neváhejte a odzkoušejte naše akční kamery, které si můžete v naší půjčovně pronajmout.

2. Základy nastavení fotoaparátu

Na úplném začátku je nejdůležitější osvojit si filmařské pojmy a základní nastavení. Mít pouze plán jak daný projekt natočíme nestačí a chyby vytvořené při natáčení se poté opravdu těžce spravují v postprodukci. To znamená, že by jsme měli umět dobře naexponovat obraz a vyvážit bílou. Tyto základní pojmy jsou dle mého názoru také nejdůležitější.

Expozice

Natáčet pouze tmu, nebo přesvícené video nikdo asi nechce. 

Dochazí zde poté k neúplnému využití čipu kamery, proto je velice důležité si osvojit schopnost správného exponování. Pokud obraz podexponujeme, výsledné video bude tmavé, ale černá barva nebude čistě černá (bude vidět šum). Naopak při přeexponování obrazu ztratíme veškeré detaily ve výškách.

Expozici lze upravit pomocí – clony, rychlosti závěrky a citlivosti. Veškeré hodnoty spolu vzájemně souvisí, proto si pamatujte, že změnou jedné hodnoty, musíte upravit i ostatní.

Clona je tzv. „díra“, pomocí které upravujeme množství světla.

Světlo prochází skrz objektiv rovnou na čip. Právě k regulaci světla na čipu nám slouží již zmíněná clona, která se otevírá a zavírá.

Při zavření clony dosáhneme ke snížení procházení světla, tím se nám zvětší hloubka ostrosti. Pokud naopak clonu otevřeme, více světla nám bude dopadat na čip a sníží se nám hloubka ostrosti.

Hloubka ostrosti je pole, ve kterém máme obraz dokonale ostrý. Čím větší clona, tím se nám bude hloubka ostrosti zvětšovat. Snižováním clony se bude naopak hloubka ostrosti snižovat.

 

Clona

Rychlost závěrky

Jak již víme, světlo prochází skrz objektivy na čip. Pomocí clony upravujeme množství světla. Dobu dopadu světla můžeme ale také upravovat. 

Závěrka nám umožňuje dopad světla jen po přesně určenou dobu. Jednoduše řečeno, čím délší čas dopadu světla, tím bude obraz světlejší (na noční fotografie se závěrka nastavuje např. na 30s).

Pomocí závěrky můžeme také ovlivnit ostrost. Kratší čas nam zaostří opravdu dobře veškery obraz. Naopak delší čas závěrky nám pozadí rozmaže.

Parametr ISO nám říká jakou citlivot má náš čip na světlo.

Čím máme vyšší citlivost, více světla nám bude dopadat na čip. Každá kamera má na výběr jiné hodnoty ISO mezi kterými si můžeme vybírat.

Pokud zvýšíme hodnotu ISO, postačí nám pouze polovina světla k dosažení stejne expozice. Zde ale nastává hlavní problém, s vyšší citlivosti (ISO) nám roste také šum obrazu. Proto by jsme doporučili používat menší hodnoty ISO, využívejte nativních hodnot.

Citlivost

Ideální nastavení

Pouze spojením všech bodů Vám dá dokonalé nastavení. Veškeré body jsou spolu provázány a pokud pohnete s jednou hodnotou, musíme přenastavit také ostatní dvě hodnoty. Na obrázku, který můžete vidět níže, naleznete jednoduché vysvětlení všech pojmů na daných příkladech.

 

Obrázek č. 1 – Ukázka clony, ISO a závěrka

3. Tipy&Triky

Dokonce i v obasti videotvorby existují základní triky, které doladí Vaši práci k dokonalosti. Nejlepší cestou jak objevit ty nejdůležitější triky je stále dokola natáčet a zkoušet nové věci. Každý by si měl vyzkoušet různé druhy natáčení, různé kamery a odlišné nastavení aby pochopil, co se mu nejvíce zamlouvá. 

Světlo

Dostatek světla Vám dodá dostatek prostoru ke kreativitě.

Mezi hlavní prací kameramana patří vytvořit tu nejlepší vizualizaci pro kamery a jednu z nejdůležitějších čáastí vizualizace je právě nasvícení. Pokud dodáte dostatek světla, můžete si poté více hrát s postprodukcí a přitom nesnížíte kvalitu. Dokonce i záběry z „noci“ filmaři natáčí ve dve a poté záběry upravují k dokonalé podobě.

Doporučujeme spíše používat světla určená k natáčení videí (mají navíc klapky, můžeme na ně umístit filtry, atd…), ale kreativitě se meze nekladou, proto aspoň nějaké světlo je lepší než nic.

Vyzkoušejte také odrazové desky, jsou dosti účinné proti stínům na obličeji a jejich cena není tak vysoká.

Co se týká oblasti akčních kamer, zde se bez ideálních světelných podmínek neobejdete. Ty nejlepší a nejostřejší záběry získate právě při ideálních světelných podmínkách.

Velice známou firmou, která se prezentuje za „českou“ firmu je společnost FOMEI. Tato firma nabízí trvalá světla, studiové blesky a spoustu příslušenství pro světla určeny. Velice oblíbeným produktem této společnosti je světlo LED RING (cena se pohybuje okolo 4.000kč)  a také LED BAR (cena se pohybuje okolo 5.000kč). Tyto produkty jsou velice dobře skladné a také je můžete napájet z baterie. 

Záleží jaký produkt pro Vás je nejvíce vhodný. Naleznete speciální sety světel, které jsou za levnější cenu, ale naleznete také kvalitní trvalá světla za několik desítek tisíc. 

Velice šikovně a využívané jsou LED Trubice. Tyto trubice zakoupíte za velmi přijatelnou cenu a pomocí nich vytvoříte krásné pozadí prostředí pomocí barevné fólie, kterou lze přidělat na dané trubice.

Pokud hodně cestujete, doporučujeme mít stále v kapse aspoň malé, ale velice účinné světlo Aputure Amaran (cena se pohybuje okolo 5.500kč). Toto malé světlo je velice skladné, vleze se Vám do každého batohu. Rozsah teploty barev se pohybuje od 2800-6500K. Výhoda tohoto světla je také jeho umístění. Toto světlo můžete vložit na fotoaparát, stativ, ale také přilepit pomocí samolepek téměř kdekoliv.

Zvuk zanechá v lidech ten největší dojem.

Kvalitní zvuk je stejně důležitý jako obraz. Nejlepší variantou pro začínající tvůrce je práce se zvukařem, to si ale většina začátečníků nemůže finančně dovolit. Proto rádi doporučíme růnzé tvůrce, kteří tvoří různá videa, která jsou zaměřena na práci se zvukovou stopou.

Nejlevnější variantou nahrávání zvuku je záznam zvukové stopy na mikrofón zabudovaný v kameře. Tyto mikrofony se hodí pouze na záznam zvuku z prostředí a rozhovor s ním nedoporučujeme natáčet. Dřive nebo později se koupi externího mikforonu nevyhnete a dáte nám určitě za pravdu, že  zvuk  z kamery se nevyrovná nahrané stopě z externího mikrofonu.

Mikrofony dělíme na klopák, shotgun a velkomembránový mikrofon a každý se hodí na něco jiného.

 

Zvuk

Dalším důležitým faktem je hudba. Správný výběr hudby dodá celému ději to správné kouzlo. Otázkou ale zůstává, kde získat vhodnout muziku do Vašeho videa. Tuto otázku můžete vyřešit bezplatně na různých knihovnách, které Vám dovolí si bezplatně stáhnout hudbu (vetšinou je tato hudba volně použitelná co se týká licence). Naší osvědčenou variantou je knihovna na stránce GoPro.com, kde se stačí pouze zaregistrovat a nic neplatíte. Další bezplatnou variantou je knihovna, která je umístěna přímo na stránce YouTube.

Další variantou jsou placené knihovny, ve které se budete mnohem lépe orientovat a hledat hudbu téměř na míru do Vašeho videa. Většinou se platí buď za danou skladbu, nebo za roční předplatné. Takových knihoven je na internetu opravdu spousta, my například využíváme  Artlist.io a EpidemicSound.

4. Recenze

Která technologie je ta nejlepší se jednoznačně opravdu říct nedá. Každý zástupce kterékoliv značky má své pro a proti, proto by jsme v této oblasti vytvořili pár recenzí na kamery, které využíváme na naší tvorbu, nebo jsme měli možnost je otestovat. Pokud Vás čtení článků nebaví, neváhejte se podívat na náš YouTube kanál, kde najdete spoustu užitečných videí.

Kontaktujte nás

POKUD MÁTE NĚJAKÝ DOTAZ, NEVÁHEJTE NÁM NAPSAT

Close Menu
×

Cart